COVER LETTER

COVER LETTER

ودى مفروض بديهيات تبقى محفوظة للكل
---------------------------------------

ركزززز : مينفعش تبعت إيميل فاضى و حاطط ال CV attached و خلاص .

علشان نسهل الموضوع :

نقسم الإيميل ل Subject عنوان
و body الرسالة نفسها اللى هتكتبها ( اللى هى ال Cover letter )
و ال Attachment أو المرفقات ال هنحط فيها CV
أديكوا مثال بالعربى :

أنا هبعت إيميل لأوتيل علشان وظيفة موظف أستقبال

هكتب فى العنوان : موظف إستقبال

و فى الإيميل نفسه هكتب ال Cover letter أو الرسالة دى :

السيد \ مدير شئون العاملين
بفندق الفيرمونت بشرم الشيخ

تحية طيبة و بعد ،

أود أن أتقدم بطــــــلب للعمل كموظف إستقبال فى فندق الماريوت بشرم الشيخ ، حيث أنى حاصل على بكالريوس السياحة و الفنادق من جامعة حلوان عام 2012 بتقدير عام جيد.

لقد عملت كموظف استقبال فى فندق الأصدقاء بالمعادى فى الفترة من مارس 2013 و حتى نهاية نوفمبر 2013 ، و حصلت على وسام أو نوط الموظف المثالى خلال فترة عملى به. بعدها انضممت لشركة توماس كوك للسياحة كموظف حجز تذاكر الطيران و اكتسبت خبرات عديدة من تعاملى مع السياح الأجانب ، فضلاً عن إجادتى لنظام حجوزات تذاكر الطيران " أماديوس".

أتحدث الإنجليزية بطلاقة و حالياً أنا منضم لبرنامج دورات اللغة الألمانية بمعهد جوته.

السيرة الذاتية و شهادات الخبرة مرفقة للإطلاع.

للتواصل / تليفون : 00000000
موبايل :00000000000

و لكم منا جزيل الشكر ،،
محمد سعيد أبو النجا
----------------------------------------------------------------------

يبقى أنا كتبت فى العنوان " موظف إستقبال " ( زى ما الشركة طلبت )
كتبت Cover letter ( الرسالة الطويلة دى شرحت فيها أنا مين و بعمل ايه و ايه حياتى و ليه أنا جامد و أنفعهم )
و عملت Attachment أو أرفقت سيرتى الذاتية

*** طبعاً هتلاقوا أخطاء نحوية و خلافه بس أنا كتبت اللى جه فى بالى ****

بنفس المنطق هنبعت ال CV و ال Cover letter بالأنجليزى

تكتب ال Subject : (( دايماً زى ما الشركة تقول ولا تزود ولا تنقص ) )

و ال body (( Your cover letter )) بتشرح فيه أنت مين زى ما أنا عملت كده فوق

و أخيراً بتحط Attachment السيرة الذاتية بتاعتك و أى شهادات خبرة لديك.

و ده نموذج

Dear Hiring Manager,
أو Dear Sir\ Madame

I am writing to apply for the programmer position advertised in the (اسم المكان) As requested, I am enclosing a completed job application, my certification, my resume and three references.

The opportunity presented in this listing is very interesting, and I believe that my strong technical experience and education will make me a very competitive candidate for this position. The key strengths that I possess for success in this position include:

I have successfully designed, developed, and supported live use applications
I strive for continued excellence
I provide exceptional contributions to customer service for all customers
With a BS degree in Computer Programming, I have a full understanding of the full life cycle of a software development project. I also have experience in learning and excelling at new technologies as needed.
Please see my resume for additional information on my experience.

I can be reached anytime via email at john.donaldson@emailexample.com or my cell phone, 909-555-5555.

Thank you for your time and consideration. I look forward to speaking with you about this employment opportunity.

Sincerely,
XXXX

COPIED

 

الناس الى كانت عايزة تعرف ال CV بيتكتب ازاى
اتا هنكتب ال CV معاكو على هيئة خطوات ونبدأ بأول حاجة
وهي بيناتك الشخصية الى ليها علاقة بالكونتاكت بتاعك :

1- اسمك يكون بخط كبير اسود Bold .

2- عنوانك بلاش تكتب عنوانك بالتفصيل يعنى مش لازم تكتب اسم الشارع ورقم العمارة وكدة يعنى اكتب بس اسم المحافظة و المنطقة وحاول تكتب اسم اقرب منطقة مشهورة ليك يعنى مثلا انت ساكن فى التعاون او المطبعة اكتب الهرم على طول لان كل الى يهم ال HR انو يعرف انت قريب من مكان الشغل ولا لا عنوانك بالتفصيل مش هيفرق معاة فى حاجة .

3- رقم تليفونك طبعا لازم يبقى رقم موبايل اوعى تحط رقم البيت يحسن الراجل يتصل الحاج يكون مضايق يقعد يقول لل HRانت مين وعايز الواد فى اة او اختك تكون مش طيقاك تقوم قافلة السكة فى وشو الشغلانة تروح وهتتحط Black list كمان فيبقى رقم موبايل واحد او بالكتير اوى ى ى رقمين ولازم يبقو دايما متاحين .

4- الايميل الكارثة الكبرى ايميلك لازمممممممم يكون professional يعنى يبقى اسمك و اسم عائلتك مثلا زى كدا مثلا ahmedsameer94@gmail.com اوعى تكتب الايميلات بتاعت soso w toto w dodo الكلام دة يودى فى
دايهة هيتعملك rejection من قبل ما يكمل قراية  .

5- يفضل يكون عندك لينكد ان عشان ال HR يعرف انك واد برنس وفاهم كل حاجة مش بدور على شغلانة فى اى
حتة وخلاص بس طبعا لازم يكون متظبط يعنى كل بيناتك مظبوطة وتكون اجتماعى وبتشتغل علية كتير و طبعا يكون
عندك فوق ال 500 connection وبعد كدا تاخد ال URL بتاع لينكد ان وتحطة تحت
الميل .

خلصنا الجزء الخاص بال Contacts من ال CV و دلوقتى نبدأ فى الجزء الثانى :

1- ال summary :
ودة بتكتب فية الوظيفة الى انت مقدم عليها بخط كبيرBold وتحتها بتكتب سطرين عن الى انت بتقدمة للشركة
من خلال وظيفتك يعنى بتكت فية انت بتعرف تعمل اة وهتفيد الشركة بية.

2- ال Education :
يعنى التعليم بتاع سيادتك grin emoticon ودة بنكتب فية الاتى :
• السنة الدراسية بتاعتك دة لو انت طالب و لو خريج بتكتب
Bachelor of commerce يعنى بكالريوس تجارة
Bachelor of law يعنى ليسانس حقوق ( ليسانس ) كلمة فرنساوى مش انجليزى grin emoticon
• الكلية بتاعتك (تجارة - حقوق – علوم سياسية)
• القسم بتاعك يعنى مثلا لو انت تجارة يبقى Accounting او Business و كل واحد على حسب الكلية بتاعتة
• الجامعة بتاعتك (القاهرة – عين شمس – MSA- حلوان ) .
• التقدير بتاعك بيتكتب فى حالة انو جيد فيما فوق لو مقبول متكتبوش و لو انت من العيال الجامدة الى بتجيب جيد وفوق ال 75% يبقى تكتب التقدير وجنبىة الدرجة زى كدا مثلا جيد (78%) ونفس الموضوع لو جيد جدا
• طبعا لو معاك ماجستير او دكتوراة او شهادة كبيرة من اى جامعة زى ال MBA او ال CMA بتكتب بردو هنا .

3- ال work experience:
ودية يا سيدى خبراتك فى السوق العمل يعنى الشغلانات الى استغلتها بنركز فيها على الشغلانات الى متعلقة بالوظيفىةالى انت مقدم عليها يعنى مثلا انت مقدم على محاسب فى شركة بيبسى وكنت شغال محاسب فى شركة فودافون يبقى اول حاجة هتكتبها انك كنت محاسب فى شركة فودافون لانها متعلقة بالوظيفة الى
انت مقدم عليها وهى المحاسب وبعد كدا بتكتب الشغلانات التانية الى انت
اشتغلتها بس ملهاش علاقة بطريقة مباشرة بالوظيفة الى انت مقدم عليها بس بردو لازم تختار الوظائف الى اثرت عليك و اضافتلك مهارات جديدة قدرت من خليلها انك ترفع من مستواك فى وظيفتك الاساسية يعنى متكتبش انك كنت شغال فى السنترال او محل النضارات الى تحت بيتكو grin emoticon بنركز على الوظائف الى اضيفتلنا comprtitive advantage بس.

4- ال Internships:
ودية التدريبات الى انت اخدتها خلال فترة الدراسة مثلا يعنى كنت بتدرب فى بنك او شركة او اى مؤسسة .

5- ال Extracurricular activities: ( مهمة جدااااااااااا)
ودية بقى هيا الانشطة التطوعية الى انت شاركت فيها واستفادت منها حاجات فادتك فى ال career بتاعك او على المستوى الشخصى كصفات جديدة اضيفت ليك او صفات اتغيرت فيك للاحسن زى مثلا (رسالة – مصر الخير – صناع الحياة - ....) او الانشطة الطلابية الى فى الجامعة زى مثلا ( COMET – update - AIESEIC - Enactus )وغيرها و خد بالك وانت بتكتب الحاجات دية متكتبش الاختصارات بتاعتها و توضح المؤسسة او النشاط الطلابى هدفة اة و دورك او وظيفتك فى المؤسسة كان اة بشكل مختصر و بسيط.

6- ال Scholarships:
ودية المنح الى انت اخدتها سواء برة مصر او جوة مصر وبنحاول بردو نركز على المنح الى فاديتنا فى ال career الوظيفى بتاع الوظيفة الى انت مقدم عليها ..

7- ال skills:
ودية المهارات بتاعتك واحنا بنقسمها لى 3 اجزاء :
• Language skills:
يعنى الغات الى انت بتتكلمها وبتحاول نوضح مستواك فى المهارات الاساسية للغة دية
يعنى مثلا good in listening , very good in writing, good in speaking, very good in reading
• Technical skills:
ودية الكورسات الى انت خدتها فى مجال الوظيفة الى انت مقدم عليها بس يعنى محاسب خد كورس مهم فى المحاسبة او مهندس واخد كورس فى حاجة ليها علاقة بالهندسة و هكذا
• Computer skills:
ودية بتكتب فى مهاراتك فى استخدام الكومبيوتر ويتححد مستواك فى كل برنامج لواحدة يعنى مثلا
Very good at Excel, very good at word يعنى من الاخر اى حاجة ليها علاقة بالكمبيوتر بتكتب هن
و خد بالك كورس ال ICDL مبقاش يتكتب لان بقى ضعيف قوى وفى حاجات نزلت بعدية دلوقتى و مصر كلها خدتة فبقى مش حاجة مميزة فى ال CV.

8 – ال personal information :

• تاريخ ميلادك Date of birth
• حالتك الاجتماعية marital status
• موقفك من التجنيد military status للرجالة بس طبعا grin emoticon
• الجنسية لو مقدم على حاجة برة مصر
دمتمممممممممممممممم معافرييييييييييييييييييييييييييييييين 
#STJEGYPT

0 التعليقات:

إرسال تعليق

 
اسعى وحاول © جميع الحقوق محفوظة