"إيفان شبيجل" مواليد 1990 .. اتولد فى لوس إنجلوس-كاليفورنيا بأمريكا، وهو صغير كان طموح جداً، ودايماً كان بيبقى عنيد وشايف عالطول أن رأيه هو اللى صح،
ناس كتير شبهته بـ "مارك زاكربيرج" وهو فى نفس السن بسبب عنده وثقته فى نفسه المبالغ فيها.
خلص دراسته الثانوية وبعدها دخل الجامعة وإختار كلية الفنون ودرس فيها التصميم الداخلى، دراسته الخاصة بالفنون ممكن تخليك تتخيل أنه يبقى رسام كبير، أو فنان وعنده جاليرى خاص بيه،
لكن أنه يبقى عنده أبيكليشن زى Snapchat دى مكانتش تخطر على بال حد ولا حتى "إيفان" ذات نفسه.
فى يوم كان "إيفان" قاعد مع واحد صاحبه اسمه "براون"، براون قال لإيفان تخيل كدة لو الصور او الفيديو اللى بنبعتها لبعض عالنت بتتمسح بعد 10 ثوانى!!
"إيفان" مقالوش ايه يابنى التهريج اللى بتقوله دة، أو انت شكلك منمتش بقالك كتير، إيفان كان على نفس مستوى جنان "براون"
إيفان جاتله فكرة الأبليكيشن، أبليكيشن تقدر من خلاله تبعت وتستقبل صور أو فيديوهات وتقدر تشوفها لفترة محدودة أنت اللى بتحددها، ممكن الفترة دى تبقى 30 ثانية بس،
وبعد كدة الصورة او الفيديو اللى انت بعتهم دول بيتمسحوا تلقائياً من عندك أو من عند اللى بعتله المحتوى دة.
"إيفان" و"براون" مكانش عندهم خبرة فى الموبايل أبليكيشن بشكل عام وميقدروش يعملوه لوحدهم، فبدأوا يدوروا على واحد صاحبهم يقدر يساعدهم فى برمجة،
وفعلاً لقوا صديق ليهم اسمه "مورفى" ووافق انه يساعدعم ويعملهم الأبليكيشن مقابل انه يكون شريك معاهم فى المشروع .
"إيفان" رسم الشعار الخاص بالأبليكيشن واختاروا اسم Pictaboo و"مورفى" صمم الأبليكيشن.
والتطبيق كان جاهز وكامل فى نص 2011 بس لمدة 6 شهور مافيش غير 127 واحد بس حملوا الأبليكيشن!!
وزى أى وقت فشل بتبدأ المشاكل والخلافات تبان، وهنا حصلت مشكلة بين "إيفان" و "براون" بسبب ان كل واحد فيهم بيقول ان هو صاحب الفكرة، فى الأخر براون أنسحب بعد مشاكل كتير.
بدأ "إيفان" و"مورفى" يركزوا أكتر وينشروا الأبليكيشن بين أصحابهم أكتر، وقدروا يخلوا 1000 واحد يحمل الأبليكيشن وغيروا الأسم لـ Snapchat
فى نص سنة 2012 الأبليكيشن كان أتحمل 100 ألف مرة!! ودة اللى خلى شركة Lighspeed تمولهم بمبلغ نص مليون دولار، وأول ما النص مليون وصلوا حساب "إيفان" فى البنك، إيفان قرر يسيب الجامعة ويركز فى شغله دلوقتى
فى 2013 كان فيه 60 مليون مشاركة يومية بتحصل عالأبليكيشن، وكان واضح أن فيه حاجة كبيرة بتحصل فى الأبليكيشن دة، طبعاً "فيسبوك" مش هتقف تتفرج
فعرضت 3 مليار دولار لشراء الأبليكيشن، و"جوجل" قدمت 4 مليار دولار رغم كدة رفض العرضين، و قيمة الأبليكيشن وصلت دلوقتى لـ 19 مليار دولار!!
و"إيفان" قدر يكون أصغر ملياردير فى العالم

ناس كتير شبهته بـ "مارك زاكربيرج" وهو فى نفس السن بسبب عنده وثقته فى نفسه المبالغ فيها.
خلص دراسته الثانوية وبعدها دخل الجامعة وإختار كلية الفنون ودرس فيها التصميم الداخلى، دراسته الخاصة بالفنون ممكن تخليك تتخيل أنه يبقى رسام كبير، أو فنان وعنده جاليرى خاص بيه،
لكن أنه يبقى عنده أبيكليشن زى Snapchat دى مكانتش تخطر على بال حد ولا حتى "إيفان" ذات نفسه.
فى يوم كان "إيفان" قاعد مع واحد صاحبه اسمه "براون"، براون قال لإيفان تخيل كدة لو الصور او الفيديو اللى بنبعتها لبعض عالنت بتتمسح بعد 10 ثوانى!!
"إيفان" مقالوش ايه يابنى التهريج اللى بتقوله دة، أو انت شكلك منمتش بقالك كتير، إيفان كان على نفس مستوى جنان "براون"
إيفان جاتله فكرة الأبليكيشن، أبليكيشن تقدر من خلاله تبعت وتستقبل صور أو فيديوهات وتقدر تشوفها لفترة محدودة أنت اللى بتحددها، ممكن الفترة دى تبقى 30 ثانية بس،
وبعد كدة الصورة او الفيديو اللى انت بعتهم دول بيتمسحوا تلقائياً من عندك أو من عند اللى بعتله المحتوى دة.
"إيفان" و"براون" مكانش عندهم خبرة فى الموبايل أبليكيشن بشكل عام وميقدروش يعملوه لوحدهم، فبدأوا يدوروا على واحد صاحبهم يقدر يساعدهم فى برمجة،
وفعلاً لقوا صديق ليهم اسمه "مورفى" ووافق انه يساعدعم ويعملهم الأبليكيشن مقابل انه يكون شريك معاهم فى المشروع .
"إيفان" رسم الشعار الخاص بالأبليكيشن واختاروا اسم Pictaboo و"مورفى" صمم الأبليكيشن.
والتطبيق كان جاهز وكامل فى نص 2011 بس لمدة 6 شهور مافيش غير 127 واحد بس حملوا الأبليكيشن!!
وزى أى وقت فشل بتبدأ المشاكل والخلافات تبان، وهنا حصلت مشكلة بين "إيفان" و "براون" بسبب ان كل واحد فيهم بيقول ان هو صاحب الفكرة، فى الأخر براون أنسحب بعد مشاكل كتير.
بدأ "إيفان" و"مورفى" يركزوا أكتر وينشروا الأبليكيشن بين أصحابهم أكتر، وقدروا يخلوا 1000 واحد يحمل الأبليكيشن وغيروا الأسم لـ Snapchat
فى نص سنة 2012 الأبليكيشن كان أتحمل 100 ألف مرة!! ودة اللى خلى شركة Lighspeed تمولهم بمبلغ نص مليون دولار، وأول ما النص مليون وصلوا حساب "إيفان" فى البنك، إيفان قرر يسيب الجامعة ويركز فى شغله دلوقتى
فى 2013 كان فيه 60 مليون مشاركة يومية بتحصل عالأبليكيشن، وكان واضح أن فيه حاجة كبيرة بتحصل فى الأبليكيشن دة، طبعاً "فيسبوك" مش هتقف تتفرج
فعرضت 3 مليار دولار لشراء الأبليكيشن، و"جوجل" قدمت 4 مليار دولار رغم كدة رفض العرضين، و قيمة الأبليكيشن وصلت دلوقتى لـ 19 مليار دولار!!
و"إيفان" قدر يكون أصغر ملياردير فى العالم

التراس حاسبات ومعلومات
0 التعليقات:
إرسال تعليق